středa 25. února 2015

Vadný disk

Nedávno jsem zažil nepříjemnou situaci. Některé soubory nešly otevřít. Pojal jsem podezření, že za to může externí terový USB disk značky Verabtim, něco málo přes dva roky starý. Jenže aplikace disk utility mi tvrdila, že disk je vpořádku. Pak mě napadlo, že data špatně uložil program forklift, který jsem začal používat jako náhradu totalcommanderu.

aplikaci forklift lze používat stejně jako totalcommander:




To mi kamarád programátor vyvracel. Je opravdu divné, aby poměrně hojně používaná aplikace mrvila data.

(Jeden kamarád, který používá mac mnoho let, si myslí, že macista by neměl používat programy, které se zažírají do finderu - že pak dochází k chybám - tedy že by snad likvidaci dat mohl mít na svědomí i tento forklift)


Naštěstí mne navštívil zrovna v době, kdy krize s daty vrcholila  známý, který se výborně vyzná v programování - linuxu.
Hodil "vadný" disk do ubuntu, a spustil program SMART. Ukázalo se postupně, že disk je vadný.

Pak jsem našel další vadný soubor na dalším usb disku. Disk utility mi opět napsal, že je vpořádku, překvapil mne však program TESTDISK, který mi vypsal podivné chyby v podobě informace, že disk je nějak částečně ve formátu fat či co.

ten samý disk se jeví v disk utility vpořádku a v testdisk se ukazují chybové hlášky:



Byl jsem zcela zmaten - jednak z faktu, že program DISK UTILITY neumí poznat vadný disk. Jednak i z toho, že jsem vpodstatě nenašel vhodný nástroj pro detekci chyb pro laiky.

Výsledek je velmi rozpačitý.
Nevím, kde přesně byla chyba - snad v usb disku - výsledek: usb disky jsou velmi poruchové a člověk se na ně vůbec nesmí spoléhat.
Nespoléhám se ani na aplikaci time machine - protože dat mám moc - a disk v imacu je malý - 500GB.
Nahrávám tedy fotky a dokumenty na usb diky - a ty pak ručně kopíruji na síťový disk. Jedná se asi o 2TB dat.

Situace je to neutěšená a nestabilní.

Žádné komentáře:

Okomentovat