úterý 3. února 2015

Rok s Lenovo x201

Podivuji se, že to již rok, co jsem učinil výměnu zesilovačů a macu air. Výsledkem je, že rok používám lenovo x201.

Provozuji na něm nakonec linux mint 17.1. s prostředím KDE.


Přizpůsobil jsem si prostředí, aby vypadalo jako mac.


Vyzkoušel jsem řadu linuxů, ale bohužel se ukázalo, že každá distribuce má nějakou vadu, kterou nejsem schopen jako laik neprogramátor vyřešit. Většina linuxů na tomto lenovu má problém s grafickou kartou, při připojení k dataprojektoru. Např. slavné Ubuntu se zachová jako stroboskop s následným pádem grafického prostředí. Nepomůže restart. Bastlení přes příkazovou řádku je pro mne vyloučené, vzhledem k času, který jsem schopen do této činnosti vložit. (týká se i verze s Gnome).
V ostatních typech linuxů zase nešlo třeba propojení s i-macem apod. Např. vzdálenou plochu zvládá na sto procent pouze program KRDC.
Některé linuxy se zase neumí propojovat s domácí sítí automaticky po otevření víka nojbuku. Např. verze "mate". Takže ubuntu mate je sice krásný linux, ale neustálé vypínání wifiny po uspání a probuzení je velmi nepříjemné.
Fedoru se mi např. nepodařilo na lenovo nainstalovat vůbec, po rozběhnutí instalace mi zaváděcí program vypsal množství problémů týkající se biosu lenova.
A tak by se dalo pokračovat. 
Hledání linuxové distribuce, která by sedla a zvládla vše, co potřebuji zabralo docela času. Nicméně mne ale zkoušení různých distribucí baví, takže jsem tento čas nepovažoval za zbytečný. 
Díky virtualboxu, který naštěstí funguje úplně všude, může i člověk amatér zapojit jakoukoli starou tiskárnu nebo skener, který není linuxem podporovaný - jako třeba můj canon mf 3220.

Nicméně pomalu pošilhávám opět po nojbuku značky apple, protože přece jen má lenovo jisté omezení. Především není tak mobilní - je o kilo těžší, než air a hlavně nemá oproti mac air žádnou výdrž. 
Nemluvě o mrňavém touchpadu, na něž jsem si u airu ihned návykově navykl, takže velký touchpad mi přijde jako zásadní věc.
A samozřejmě jeho vyladěná citlivost + gesta. Na linuxu se mi nepodařilo ani náznakem dosáhnout podobného luxusu - a to i v prostředí KDE, kde je opravdu nastavitelné úplně všechno.

Velká pozitiva lenova jsou výkon - možnost výměny ramky i HD. To v nových airech není možné, a k virutalizaci člověk potřebuje přece jen min. 8GB. Takže to je důvod proč váhám. Na nový air nemám a bazarové se prodávají s 4GB.
Pozitivem je také klávesnice, která je dobře tvarovaná a má spoustu kláves - bohužel poslední dobou převládá trend i u lenova - klávesnici šidit. Jako např. u carbonu x1 apod. Rozložení klávesnice u lenova x201 je ještě klasicky tradiční.

Jinak celkové dílenské zpracování lenova je oproti macu katastrofální. Mám za to, že pokud se člověk jednou setkal s macem, tak už nikdy nemůže být s ničím jiným spokojen. Kvalitě zpracování macu se blíží lenovo carbon x1. Ovšem nevím, jak je to s výdrží. 

Kamarád si koupil mac book s retinou, loňské vydání. Pár fotek pro porovnání tloušťky:





Žádné komentáře:

Okomentovat